Challenge
Novah is al jaren actief als professioneel uitzend- en detacheringsbureau in de hulpmiddelentechniek. Door hun eigen ervaring kennen ze de branche van binnen en van buiten. Volgens Novah zelf is het een branche die ertoe doet en werk waarmee je iedere dag opnieuw het verschil voor iemand kunt maken. Naast uitzenden en detacheren houdt Novah zich ook bezig met het trainen en coachen van mensen binnen de branche. Of je nu net begint in de branche of al een tijdje actief bent, Novah biedt verschillende trainingen aan. Denk aan een basistraining om snel wegwijs te worden in het vak of een workshop om specialist te worden. Met een eigen trainingscentrum en online trainingen timmert Novah hard aan de weg. En met het ontwikkelen van die online trainingen ontstond de challenge.
Zoals je hierboven hebt gelezen geeft Novah fysieke trainingen aan monteurs binnen de hulpmiddelenbranche. De wens lag er om dit uit te breiden met e-learning. In samenwerking met Novah zijn we begonnen aan het creëren van e-learnings voor monteurs in de hulpmiddelenbranche. De e-learnings moeten een belangrijk onderdeel worden in het opleiden van monteurs. Eem groot deel van de monteurs is nieuw in de branche. Daarom is het soms lastig in te schatten over welke kennis zij al beschikken. Vaak hebben deze mensen al een technische achtergrond waardoor ze al veel weten. Daarom is het zonde om de groep theorie te laten doorlopen die ze al kennen. De doelgroep bestaat daarnaast uit praktisch opgeleide mensen, die over het algemeen niet graag de theorieboeken in duiken en gewoon graag die scootmobiel of tillift fixen. De challenge voor ons is om de theorie in de e-learnings op een laagdrempelige manier aan te bieden die past bij de doelgroep en de doelgroep activeert om te leren.
Learning solution
Samen met Novah zijn we gaan onderzoeken hoe we de challenge het beste kunnen aanpakken, welke onderwerpen relevant zijn voor de monteurs en welke onderwerpen geschikt zijn voor e-learning. Uiteindelijk hebben we de verschillende onderwerpen opgedeeld in vier e-learnings met allemaal een eigen onderwerp. Het opsplitsen van de onderwerpen zorgt ervoor dat de monteurs geen informatie overload krijgen. De onderwerpen in de e-learnings zijn als volgt: hulpmiddelenbranche, techniek algemeen, techniek elektrisch en techniek mechanisch.
Drie van de vier e-learnings zijn adaptief opgebouwd. Dit betekent dat de deelnemer van de e-learning eerst een toets maakt waarmee de kennis wordt getest. Aan de hand van de toets wordt theorie aangeboden waar de deelnemer onvoldoende kennis van heeft. Hierdoor krijgt een deelnemer alleen de noodzakelijke theorie aangeboden. Nadat de theorie is doorlopen, krijgt de deelnemer opnieuw vragen om te kijken of hij of zij de theorie begrijpt. Is de kennis weer niet voldoende? Dan moet de theorie opnieuw worden gelezen. Dit gaat zo door totdat alle leerdoelen zijn behaald. Deze manier van leren past goed bij de doelgroep. De doelgroep is namelijk vooral praktisch ingesteld en vindt het leren van theorie over het algemeen niet het meest interessant of leuk. Door de theorie op deze manier aan te bieden, leren ze alleen nieuwe dingen waardoor het leren minder snel als saai en vervelend wordt ervaren.
Elke e-learning heeft zijn eigen onderwerp. In de ‘reguliere e-learning’ over de hulpmiddelenbranche behandelen we thema’s als wetgeving, veiligheid, hygiëne en verschillende soorten hulpmiddelen. Bij deze e-learning is niet gekozen voor een adaptief leerpad, omdat de informatie die hierin staat voor het grootste deel van de (toekomstige) monteurs nieuw is en noodzakelijk is om te weten voor de dagelijkse werkzaamheden.
Na het doorlopen van de e-learnings heeft een monteur (in wording) de theoretische kennis over de bovengenoemde onderwerpen. Deze theoretische kennis zorgt ervoor dat de monteur in de praktijk zijn werk beter kan uitvoeren. Ook is de monteur bekend met bepaalde protocollen, werkwijze en wetten.
Bekijk hieronder beelden van de e-learnings!