“Iedereen leert op een andere manier.” Een veel gebruikte zin in het onderwijs. Het is ook de waarheid. Iedereen leert op een andere manier. Zo leert de een beter door te lezen en de ander beter aan de hand van beeld. Maar ook het in beeld brengen van studievoortgang helpt bij het aanbieden van onderwijs op maat. Door het analyseren van de online leerresultaten is het mogelijk leerlingen leerstof aan te bieden waar ze de meeste behoefte aan hebben.
Wat zijn learning analytics?
Met learning analytics verzamel, analyseer en rapporteer je data van leerlingen uit een digitale leeromgeving. Met deze data is een leerinterventie te optimaliseren per persoon. De ene leerling heeft andere leerbehoeftes dan de ander. Door op deze manier te optimaliseren en bij te sturen kan elke leerling op maat leren.
Kirkpatrick
Een model dat vaak gebruikt wordt voor het analyseren van leerinterventies is het evaluatiemodel van Kirkpatrick. Donald Kirkpatrick was emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Wisconsin en voorzitter van The American Society for Training and Development. Hij is vooral bekend voor zijn ‘vier niveaus’. Met behulp van de vier niveaus uit zijn evaluatiemodel, evalueer je de effecten van een leerinterventie. Wij passen de vier evaluaties toe in onze e-learning modules, waardoor we het leereffect verlengen.